Terminologija


Jedno od pitanja koje sam dobio od vas je i ovo: -Šta ti je to tps, fps? Misleći pri tom na tagove. Pretpostavljao sam da svako ko sebe smatra gejmerom, mora da zna šta je to FPS.

Očigledno da postoje igrači kojima su neke skraćenice i izrazi strani. Ovde ću predstaviti i pojasniti najčešće. Budite slobodni da predložite one koje nisam pomenuo, a isto tako da me ispravite za eventualne greške i netačnost.



Žanrovi Igara


FPS

FPS, ili First Person Shooter je naziv za igru u kojem se avatar (lik koga u igri vodite) ne vidi. U igri je predstavljen tako da vidite ono što i on vidi. Uglavnom je to oružje koje drži u ruci.

Ovaj način igranja se uglavnom koristi u igrama sa temom ratnih sukoba, pošto je igraču u fokusu akcija.

Inače grub prevod bi bio "Pucanje u Prvom Licu". Kod nas se odomaćio naziv "Šuter u Prvom Licu".

Predstavnici žanra su: Call of Duty, Medal of Honor, Battlefield...

TPS

TPS, ili Third Person Shooter je suprotnost od FPS. U igri vidite u potpunosti avatara koga vodite iz perspektive trećeg lica pa otuda i naziv.

Pri ovom načinu izvođenja postiže se velika preglednost pa se zato i koristi u igrama gde je iz nekog razloga potrebno da vidite sve oko sebe.

TPS bi grubo preveli kao "Pucanje (šuter) iz Trećeg Lica". Ovaj način igranja je najpogodniji kod akcionih igara gde akcenat nije samo na čistoj razmeni vatre sa protivnicima, već i na korišćenju prostora predmeta u okolini.

Ovde spadaju igre poput Inversion, isl.

Tactic Shooter

U Taktičke Šutere mogu da se svrstaju i FPS i TPS. Razlika je u tome što u Taktičkim Šuterima dobijate komandu nad još nekoliko avatara kojima možete izdavati manje i više kompleksne naredbe koje su neophodne za dalji napredak u igri.

Ovaj žanr igara traži prave poklonike pošto obično nije tako lak a predstavnici su: S.W.A.T., Ghost Recon, Rainbow Six...

Hack'n'slash

H'n'S su igre koje svoje korene vuku veoma dugo. Upitanju su igre gde se gejmplej svodi na borbu prsa u prsa goloruk ili sa hladnim oružjem.

Ovaj žanr traži takođe prave poklonike i nije za svakoga. Od poznatijih igara tu su: Devil May Cry, Dungeons & Dragons...

Platform

Platforme su takođe igre koje datiraju od prilično dugo vremena. Dovoljno je nabrojati klasike kao što su Super Mario, Donkey Kong, Sonic...

Rail Shooter

Rail Šutere je najlakše opisati kao FPS iz fotelje. U pitanju su šuteri gde avatar koristi stacionarno oružje i uništava horde neprijatelja. Može biti u pitanju neki bunker, mitraljesko gnezdo, ali i minigun na helikopteru ili vozu...

Iako je ovo žanr za sebe, mnogi FPS/TPS imaju Rail deonice implementirane u kampanji.

Sneaker/Stealth

Moj omiljeni žanr, Sneaker ili šunjalica. U pitanju su igre koje zahtevaju od igrača šunjalački pristup i eliminaciju protivnika na što manje primetan način.

Obično su u pitanju igre sa kojekakvim tajnim agentima ali nije nužno. S obzirom da ni ovaj žanr ne leži svakom naslovi poput Thief, Splinter Cell, Metal Gear Solid... mnogima neće značiti ništa.

Survival Horror

Survival Horror ili jednostavno Horor igre su nešto što samo ime kaže. Neko bi ovaj žanr nazvao Resident Evil igre i ne bi puno pogrešio.

U pitanju su igre različitog načina izvođenja ali svima je zajedničko to što se ceo gejmplej zasniva na horor elementu, tj. plašenju igrača. Nije nužno da se ceo gejmplej zasniva na upotrebu oružja, mnoge igre imaju jaku puzzle komponentu.

Pored pomenutog Resident Evila, tu je još jedan teškaš Silent Hill, zatim ne tako poznata ali svakako sjajna Penumbra...

Point'n'click

P'n'C igre su igre koje počivaju na jakoj priči. Izvođenje se uglavnom svodi na levi i desni klik miša. Obično su napravljene iz scena na kojima se nalaze predmeti koje treba pokupiti, ispitati, spojiti i na kraju upotrebiti. Pored interakcije sa predmetima, u ovom žanru se veoma čestu koristi dijalog sa NPC likovima sa mogućnošću izbora koji utiče na tok radnje. I na kraju zagonetke koje se mogu rešavati dijalogom sa NPC, predmetima u okruženju ili kombinacijom.

Mnogi ovaj žanr nazivaju avanturom što on i jeste, ali pod avanture se svrstavaju i drugi žanrovi a ne samo P'n'C.

Ima tako mnogo dobrih naslova, pomenuću samo neke: Syberia, The Secret Of Monkey Island, Broken Sword, The Longest Jorney...

RPG

RPG ili Role Playing Game je žanr gde se određenim postupcima u igri nadograđuju sposobnosti avatara. Izvođenje može biti u TP/FP pa čak i kao strategija. Obično ove igre traju prilično dugo i imaju veliki replay value (potreba za ponovnim obrtanjem igre) zato što nijedan sledeći prelazak nije isti.

Ovde caruju serijali Elder Scrolls, Vampires, Baldur's Gate...

Sandbox

Sandbox ili Open World je žanr gde niste obavezni da ciljeve igre ispunjavate po nekom predefinisanom redu. Ove igre odlikuju veliki i prostrani nivoi prepuni opcionog sadržaja koji mogu produžiti broj sati potrebnih za prelazak višestruko.

Na igraču je ostavljen izbor kako preći zadati cilj, sa čime, kako doći do cilja itd.

Od predstavnika je svakako najznačajniji Grand Teft Auto serijal. Toliko je značajan da sve ostale igre se nazivaju GTA klonovima. Pored GTA tu su i druge jake igre kao Far Cry 2 i 3. Prvi deo je čist FPS.

MMORPG

MMORPG ili Masivni Multiplejer Online RPG je uglavnom online žanr. Igra se zasniva na građenju sveta sa igračima na mreži umesto sa NPC likovima.

World of Warcraft (ili samo WoW) je svakako najpoznatiji.

Avanture

Avanture su širok pojam u igrama, prvenstveno zbog mešanja žanrova. Tomb Raider kao najpoznatiji i najznačajniji predstavnik žanra se ne može svrstati ni u jednu drugu grupu a avantura je u pravom smislu te reči.

Vožnja

Vožnja ili trkanje je ono što i ime kaže. Vaše je da sednete za upravljač aviona, automobila, motocikla i da pokušate stići do cilja prvi.

Među najpoznatijima su Need For Speed, WRC...

Simulation

Simulacije u video igrama su veoma retke i traže poklonike. Postoje simulacije svega i svačega. Ratne simulacije, simulacije vožnje trkačkog automobila, aviona pa čak i voza.

Od ratnih simulacija tu je ARMA, zatim Flight Simulator...

TBS

TBS ili Turn Based Strategy su strateške igre gde igrač odigra potez pa onda čeka da to isto uradi protivnik, bilo NPC, bilo protivnik na mreži. Ko je rekao "ja tebi šamar, ti meni šamar"? Ovaj žanr polako izumire ali pre desetak godina je bio prilično popularan. Samo teba pomenuti Heroje...

RTS

RTS, ili Real Time Strategy (strategija u realnom vremenu) je žanr koji je od svih strateških podžanrova jedini opstao. Sa pogledom (uglavnom) iz ptičije perspektive i sa mogućnošću manipulacije kamerom žanr nije izgubio ništa na popularnosti.

Dovoljno je reći AGE i setiti se malenih armija sa kojima su se vodile bitke do duboko u noć.

Pored pomenutog Age of Empires serijala, tu su Warcraft, Company of Heroes...

Sports

Postoje razne sportske igre u kojima možete da vodite Barsu do krova sveta ili Lejkerse do NBA prstena. Vaše je samo da izaberete sport koji najviše volite.



Fraze i Izrazi


Achievement

Dostignuće (uspeh) u igri. Odnosi se na sakupljanje određenih bodova, poena i sl. koji služe za određene rang liste.

AI

Artificial Intelligence ili veštačka inteligencija. Odnosi se na iluziju veštačke inteligencije NPC u igrama.

Avatar

Avatar je lik koga vodite. Obično se misli na ljudske likove.

Ban

Banovanje ili blokiranje korisnika od strane administratora u slučaju povreda uslova korišćenja sajta, bloga, foruma, igračkih online srevisa...

Bonus

Obično se odnosi na dodatne poene i najčešće ide u kombinaciji sa kombo terminom.

Boss

Bosom se naziva veoma jak protivnik kojim nas igra čašćava kada nam najmanje treba. Obično na kraju neke deonice, nivoa, poglavlja i obično predstavlja veliki izazov kako za igrača tako i za periferije (miš, tastatura... ).

Bot

Isto što i NPC.

Bug

Skoro isto kao Glitch samo mnogo poznatiji termin.

Camping

Odnosi se na ružnu stvar kod igrača, uglavnom u MP, gde se igrač sakrije negde na sigurnoj udaljenosti sa snajperskom puškom i odatle skida protivnike. U slengu "Kampuje".

Cheat

Cheat ili šifre su određeni skup karaktera smislen ili ne, koji kada se unese u odgovarajućem trenutku za vreme igranja menja parametre avatara ili npc likova u igri. Šifre su se unosile ili u konzolu ili direktno za vreme igranja. Ovaj vid varanja polako izumire, delom zbog pojave trenera, delom što su današnje igre sve lakše i lakše.

Co-op

Kooperativno igranje. Igranje u grupi, obično online, u cilju lakšeg prelaska igre.

Combo

Kombo se odnosi na vezivanje poena za redom u kratkom vremenskom intervalu. Najčešće ovaj izraz srećemo u vožnjama, tabačinama i sl.

Console

Konzola je komandna linija za unos komndi. Neke igre dozvoljavaju pozivanje konzole i unos šifri. U principu sve igre imaju konzolu, samo nije na svakoj omogućeno da je igrač pozove ili je sakrivena odgovarajućom kombinacijom tastera. Obično to bude tilda (~).

Cut Scenes

Odnosi se na animirane sekvence u igrama koje najčešće služe da odmotaju priču dalje. Veoma često su ove scene tako dobro urađene da prosto zastane dah.

DLC

Downloadable Content, ili sadržaj koji se može preuzeti sa interneta. Obično dodatni nivoi postojeće igre.

Easter Egg

Uskršnja Jaja su sakriveni predmeti ili interaktivna mesta u igrama, pa čak i čitavi nivoi. Skoro da ne postoji igra u kojoj ovoga nema a neka razvojna studija su šampioni po broju istih.

Engine

Motor koji pokreće igre. U suštini, skup više softvera koji imaju odgovarajuća zaduženja i koji zajedno koriste predefinisane skripte i igračeve reakcije za renderovanje slike.

EXP Point

Exp(erience) Poeni su poeni koje prikupljate u igri tako što radite ono što igra od vas očekuje. Što više i bolje to radite više ćete exp poena prikupiti. Exp poene kasnije ulažete tamo gde je predviđeno u igri.

Expansion Pack

Proširenje postojeće igre. Manje-više isto što i DLC.

Franšiza

Serija igara na istu temu, sa istim protagonistom ili istom formom/idejom.

Game Over

Postoje dva gejmovera. Jedan kada se igra završi i označava kraj. Drugi je bolniji i znači da smo dobili po nosu i da treba da krenemo iz početka. Jedan od najneprijatnijih ekrana koji vam može iskočiti pred nos posle BSOD.

Gameplay

Gejmplej je način na koji se igra igra. Način kakav su razvojni timovi postavili. Ukoliko je gejmplej dobar i zanimljiv igra će vam "leći".

Glitch

Nedostaci u igri koje razvojni timovi nisu primetili pri razvoju, ali koji se eventualno ispravljaju pečevima.

God Mode

Kao i za No Clip, s tim što se ovde radi o besmrtnosti.

Headshot

Headshot ili pogodak u glavu se vrednuje mnogo više od pogodaka u ostala mesta. Glava je manja, teže ju je pogoditi a nanosi se najveća šteta protivniku.

Healer

Lekar, vrač... Onaj koji vas leči, obnavlja energiju.

Health Pack - Medi Pack

Paketi lekova, zavoja ili energije koje upotrebom momentalno obnavljaju energiju igrača.

HD

Visoka Definicija označava višu rezoluciju slike od standardne. Odnosi se na rezolucije više od 720p.

HUD

Na Heads Up Display se odnosi svo grafičko korisničko okruženje u kome su prikazani statusi zdravlja, municije, goriva... U zavisnosti od igre može biti prikazana i mini mapa. Neke igre nemaju nikakav HUD.

Item

Item je predmet koji se dobija lutovanjem.

Indie

Independent Video Game ili igre nezavisnih studija a često i projekti jednog čoveka.

Inventar

Predstavlja zamišljenu torbu ili sanduk (ormar i sl.) u kome se nalaze svi predmeti (itemi) koje ste skupili, dobili ...

Lag

Uglavnom se odnosi na online igre. Odnosi se na kašnjenje između akcije igrača i dešavanja na ekranu. Uglavnom je problem do loše internet veze.

Loot

Lut (lutovanje) je izraz za predmete koje igrač može da pokupi u okruženju i kasnije ih koristi.

Mana

Odnosi se količini "magične" energije koja se troši i dopunjuje.

Melee

Borba prsa u prsa.

Multyplayer

Multiplejer ili skraćeno MP se odnosi na igre gde protivnike ili saborce vode ljudi preko interneta ili lokalne mreže. Da tako kažemo vode ih živi ljudi.

No Clip

Izraz za mogućnost prolaska kroz zidove. U principu jedna od šifara koja se unosi u konzolu ili direktno u igri.

Noob

N00b ili Newbie ili novajlija. Termin je odavno prevazišao gejming.

NPC

Non Playable Character je lik u igri kojeg nije moguće kontrolisati i kojim upravlja kompjuter.

Offline

Trenutna nepovezanost sa internetom. Obično se odnosi na igranje igara u singlplejeru.

Online

Trenutna povezanost sa internetom. Obično se odnosi na igranje preko interneta.

Patch

Zakrpa koju izbacuje razvojni tim (uglavnom) i koja ispravlja nedostatke.

Perks

Perkovi su trajna (nisu trenutna) unapređenja avatara. Obično se na njih troše EXP poeni.

Power-up

Unapređenja avatara koja mogu biti trenutna ili trajna.

Quest

Zadatak, misija... Reč se najviše upotrebljava u RPG igrama.

Reboot

Odnosi se na preokret u ideji, koncepciji ili načinu izvođenja neke igračke franšize.

Rendering

Iscrtavanje objekata na ekranu koji čine igru u realnom vremenu.

Resolution

Rezolucija ili broj tačaka koje čine sliku.

Respawn

Rispoun označava pojavljivanje na nekom mestu a Respawn Point mesto za pojavljivanje. Izraz se obično koristi u online igrama a može se upotrebiti i kao izraz za pojavljivanje ponovo u igri nakon učitavanja snimljene pozicije isl.

Scavenge

Scavengers ili Lešinari u igrama su igrači koji kupe ono što ostaje iza drugih igrača. Često na taj način prikupe ono što inače ne bi mogli.

Simulation

Odnosi se na igre koje simuliraju stvarna dešavanja u životu. To mogu biti simulacije vožnje (automobila, aviona...), upravljanja (menadžment), ratovanja...

Singlplayer

Singlplejer ili skraćeno SP se odnosi na igre koje igrate sami. Protivnike ili saborce vodi računar i takvi likovi u igrama se zovu NPC likovi ili BOT-ovi.

Skill

Veština koja se obično nadograđuje EXP poenima.

Spam

Kao i svuda, neželjene poruke bilo kakvog oblika.

Strafing

Mogućnost kretanja postrance. Najviše se koristi u FPS a izraz strejfujemo potiče odatle.

Spell

Spel ili Čarolija (čini) je korišćenje magičnih svojstava u igrama.

Trailer

Kratak film koji predstavlja igre. Obično se prikazuje pre izlaska igre i vrlo često izgleda i prikazuje mnogo više nego što će to igra biti u stanju.

Trainer

Treneri su mali programi koji se pokreću pre ili posle pokretanja igre. Pritiskom na predefinisan taster menjaju se parametri, slično kao i kod šifri. Treneri se postavljaju između igre i memorije računara i "krive" parametre koje igra šalje.

Tutorial

Uputstva kako nešto uraditi, postići... Nije nužno vezano samo za video igre.

Update

Odnosi se na nadogradnju postojeće verzije igre (softvera uopšte).

Walkthrough

Postupno objašnjenje kako preći neki deo ili celu igru.



Platforme za igranje


PC

Ako ste ovde onda ne treba da vam objašnjavam šta znači rač PC. U principu gejmerski PC treba da ima ekstremno brz procesor, ekstremnu količinu ram memorije i ekstremno brzu grafičku kartu. Veliki monitor je opcion a sve ostalo može a i ne mora.

Sony Playstation

Sony PLejka je konzola koja se do sada pojavila u tri izdanja (1, 2, 3) i koja se prodala u ogromnom broju. Četvrta konzola je na pomolu.

Xbox

Mikro$oftova makina koja se do sada pojavila u dve verzija a čekamo i treću. Ono što je za PC igrače BSOD (blue screen of death) to je za Xbox igrače RROD (red ring of death) samo što se PC mnogo lakše oporavlja od svoje bolesti.

Nintendo

Jedan od pionira igračkih konzola ostao je u senci novih konzola iz Sonija i Mikro$ofta. Nintendo je sve karte bacio na inovacije kao što su daljinski gejmpedovi sa žiroskopima i njihovo ugrađivanje u gejmplej.

Ostalo

Od prošlih konzola treba pomenuti Sega Megadrive. Sada smartfonovi i tableti dolaze na scenu kao ozbiljne igračke platforme.