Po izlaženju "kreditsa" na kraju igre prvo što mi je prošlo kroz glavu
je bilo, ček, ček, 'ajde ponovo. Rasplet na kraju svakako nije nešto već
viđeno. Čak naprotiv, a svaka reč koja bi bila napisana o tome bi
ulazila u teške spojlere.
Inače, ovu igru je teško opisati a da se ne pokvari doživljaj nekom ko
je još nije odigrao. Pa da probamo da kažemo neku reč a da ne otkrijemo
previše.
Buker DeVit je bivši radnik Pinkertonove agencije koji
je zaglavio u velike probleme. Da bi "očistio dug" dobio je zadatak da
ode u Kolumbiju i nađe i dovede devojku po imenu Elizabeta. Naš junak za
razliku od prethodnih Bioshock delova nije nem. Nije baš ni da priča
kao navijen ali ipak vodite lika koji, ispostaviće se, ima snažnu
ličnost. Buker ni ne sluti kuda će ga odvesti, naizgled, lak posao koji
je dobio od misterioznih poslodavaca. Neprijatno me iznenadila njegova
reakcija kada je prvi put zakoračio na Kolumbiju. Za nekog ko je se
suočio sa tako nesvakidašnjim mestom za naseobine, reagovao je isuviše
mlako i ravnodušno.
"Bring us the girl, and wipe away the dept."
Kao
i prethodni delovi i Bioshock Infinite je igra sa odličnom pričom koja
će vam pažnju držati do kraja. Priča se odmotava kroz dijaloge i nalik
na magnetofonske trake uređaje rasute svuda po Kolumbiji. Kao što sam
rekao, bilo šta više da kažem o radnji bi svakako upropastilo igranje
svakom ko već nije tako da o tome neću pisati dalje.
A
šta je to Kolumbija? Kolumbija je lebdeći grad ogromnih dimenzija. Grad
je svoju priču počeo kao lebdeći cirkus da bi kasnije evoluirao,
narastao i odvojio se od kontinenta početkom prošlog veka. Jedna od
referenci ka prethodnim delovima je i prevoz do Kolubije za čiju svrhu
služi kapsula koja se nalazu u ... svetioniku. Ovaj put kapsula ide u
vazduh a ne u vodu. Referenci ima još ali su usko vezane sa pričom.
Prvi
koraci iz kapsule koje je Buker napravio odveli su ga pravo pred
"sveštenika" koji ga je pročistio i izveo obred krštenja gde umalo nije
udavio Bukera. Inače religijska komponenta se provlači kroz celu igru i
ima velikog udela na samom kraju. Koliko je u pitanju bogohuljenje
procenite sami.
Grad
u oblacima? Zvuči krajnje zanimljivo, mada nadasve utopistički. Grad
liči na klasičan američki grad u jeku industrijske revolucije. Na
ulicama je ogroman broj ljudi. Deca se igraju u parku, na ulicama su
trgovci cveća, voća i sl. Tu su radnje sa trgovcima i kupcima,
zaljubljeni parovi naslonjeni na ogradu... iza koje je ambis. Kostimi i
celokupan ambijent su krajnje maštoviti i oslikavaju period sa početka
prošlog veka kada su se nad zemljom ispod počeli nadvijati oblaci rata.
Kolumbija
se sastoji iz više lebdećih četvrti koje su povezane raznim prevoznim
sredstvima, od lebdećih "brodića" do jedinstvenog šinskog prevoza. Ove
šine će, ispostaviće se, imati veliki udeo u gejmpleju.
Grad je
zaista idiličan i urađen do detalja. Grafika u pojedinim trenucima
jednostavno ostavlja bez daha. Možete provesti gomilu vremena
razgledajući sa neke ivice grad oko sebe koji diše i živi svoj život
daleko iznad zemlje. Naravno, možete i pasti u bezdan, tako da... pazite
kuda gazite.
Kompletna scenografija naprosto se klati na krajnje
modifikovanom Unreal 3 motoru. Sa druge strane akcija će vas ostaviti
bez daha.
Makljaža
u početku kreće sa pripadnicima policije a kasnije ćete tamaniti sve
što vidite. Pomenute šine samoj borbi bukvalno daju treću dimenziju. Ali
iste te šine će koristiti i protivnici. A oni su prilično raznoliki. Od
pomenutih policajaca, preko Vox Populi pobunjenika, pa sve do
automatona i specifično naoružanih teškaša. Za ove poslednje je lek
kombinacija odgovarajućeg oružja gde možete odjednom nositi samo dva i
... moći.
O
kakvim moćima je ovde reč? Za razliku "podvodnih" Bioshockova ovde su
umesto Plazmida Vigori. Nisam našao objašnjenje o poreklu Vigora kao što
je u pomenutim Plazmidima to Adam. Reći ću samo da ih ima nekoliko i da
sve te moći imaju dvojako delovanje. Pravilna upotreba je ključ za
prelazak igre. Trošenjem moći smanjuje se i skala mane koju možete
dopuniti sa bočicama rasutim po mapi ili kod ... vendora.
U pitanju su automati gde možete kupiti sve potrepštine a tu su i slični njima gde možete nadograditi vaše naoružanje.
Svaka
kutija, bure, kanta ili leš se mogu pregledati i naći maksimalno po tri
predmeta. Ovo će postati bitan deo gejmpleja. Dok budete prelazili
preko leševa ne zaboravite da stalno pritiskate F. U bespoštednoj borbi
ćete zaboraviti da ste ostali kratki za municiju za omiljeno oružje ili
energiju. Na ovaj način ćete se stalno dopunjavati. U tim trenucima će
vam od pomoći biti i Elizabeta koja će vam pravovremeno u kritičnim
trenucima dodati baš ono što vam treba.
A
ko je uopšte Elizabeta? U pitanju je devojka koju je Komstok zatvorio
na vrhu kule u sklopu spomenika i koja ni sama ne zna ko je. Sve o njoj
ćete polako razjašnjavati kako igra bude odmicala, pa sve do samog kraja
i trenutka kada vam (a i Bukeru) istina bude tresnuta u lice.
Elizabeta
jeste jedna mlada i krhka devojka ali daleko od toga da će vam samo
smetati. Kada razmena vatre počne ona će se već negde sakriti i
koristiće priliku da vam doda municiju, vigor ili paket prve pomoći. S
vremena na vreme će otvarati vremenske i dimenzionalne procepe i sl. U
kratkotrajnim deonicama bez nje ćete osetiti samoću ako tako nešto može
jedna igra da vam prenese. Kroz priču, razgovore sa njom i njene
reakcije u igri shvatićete da je ona prava zvezda Bioshocka a ne Buker.
Elizabeta je privukla veliku pažnju, između ostalih i Cosplay zaluđenika/ca. Izvesna Anna Moleva je čak dobila zvaničan angažman od Irrational Gamesa.
Ali
akcija ... naprosto nema manu. To nema veze ni sa čim što ste imali
prilike da vidite u nekom CoD-ovskom FPS-u. Ovde vas igra izvlači iz
zaklona i tera da se sa protivnicima suočite oči u oči. Da trčite oko
teškaša i da ih posipate olovom ne mareći što vam je linija života pala
na dno. Ionako je tu Elizabeta sa inekcijom, a ovaj baja kome ste
skinuli pola života NE SME da čeka. Sve je krajnje fluidno. I borba, i
kupljenje oružja i municije (onako usput dok se napucavate), i kretanje,
i moći i sve. Ponekad nećete znati šta od moći pre da upotrebite. Da li
da bacite moći na onog automatona i da ga pridobijete da se bori za
vas, ili da pošaljete vrane na neprijatelje da se pozabave njima dok
napunite pušku, ili možda neku munju ili... Jedna od retkih igara kod
koje kada počistite protivnike kažete: Šta, nema više?
Dosta
toga nam je ostavljeno za razmišljanje. Ko su Vox Polpuli? Zašto su oni
pripadnici crne populacije (uglavnom)? Da li je Komstok svoje predvorje
raja zasnovao na rasizmu i korišćenju crnačke radne snage? Koja je to
energija potrbna da onoliki grad drži u vazduhu i odakle potiče? Ko su
misteriozni poslodavci? Ko je Comstock? I još mnogo, mnogo toga dovoljno
da još jednom obrnete igru preorete svaku ćošak i odslušate sve trake
na koje naiđete.
Za one koji su prešli igru i ne žele da je prelaze ponovo a nije im baš
nešto puno jasno, ima jedan zanimljiv post. U pitanju je žestok SPOJLER, tako da čitate na sopstvenu odgovornost.
Nezaboravna igra.
BioShock Infinite
Nema postavljenih poruka. Budite prvi koji će postaviti poruku.