U poslednje vreme mi naprosto nedostaju staromodne strategije. Na
žalost, vreme Age of Empiresa je davna prošlost. Novije strategije se
uglavnom utrkuju koja će biti lakša i primamljivija prosečnom igraču i
eventualno proći kod nekog ko je nov u RTS-u. Prethodna igra Company of
Heroes je postavila odličan temelj za vrhunski punokrvni nastavak koji
je upravo pred nama. Pa da vidimo da li su momci i devojke iz Relic-a
pogodili žicu ili su se prepustili toku.
CoH2 se ne naslanja na
prethodnika i njegove ekspanzije. U pitanju je potpuno nova igra koja sa
starijim bratom deli samo osnovni gejmplej. CoH2 obrađuje istočni front
od Staljingradske bitke do vrata Rajhstaga u srcu Berlina. Uz put
pokrivajući sva bojišta i godišnja doba u kojima su se bitke i odigrale.
Vodićemo vojnike Crvene Armije kroz razrušene gradove, sela, kroz
prostrane ravnice, utvrđene bedeme, prelazićemo preko šuma, reka, što
zaleđenih, što ne. Sve ovo će aktivno uticati na gejmplej.
U
igri će zavisno od scenarija, biti moguće uposliti različite jedinice.
Od elitnih streljačkih jedinica, inžinjeraca, snajperista, do "penal"
jedinica. Zatim, minobacačko odeljenje, mitraljesko... Dalje, nekoliko
vrsta topova, tenkova, i sl. Penal
jedinice (štrafniki) su jedinice koje su zaista postojale. U pitanju su
osuđenici ili vojnici pod kaznom kojima su nuđene oslobađajuće presude.
Ukoliko prežive 10 misija... S obzirom da je njihov zadatak uglavnom
bio da urade nešto prosto nemoguće, vrlo male šanse su imali za to.
Uglavnom, za razliku od svih drugih jedinica koje se pozivaju iz baze,
penal jedinice se mogu pozvati direktno sa HUD-a, zajedno sa vazdušnim i
artiljerijskim udarima i dr. U jeku borbe im ovo daje prednost. Mislim
da su ubedljivo najpozivanija jedinica koju sam koristio. Upotrebna
vrednost im nije nešto velika ali su potrošni i mogu da unište čak i
Tigra. U par navrata ćete naići na džepove gde nećete moći provući bilo
šta drugo osim pešadije a sa druge strane vas čeka možda i najbolji tenk
WWII.
Jedinice
koje pravite koštaju. Njih plaćate u "ljudstvu", gorivu i municiji. Tu
je i populacioni limit. Neke od jedinica se mogu nadograditi, recimo
inžinjerci mogu naučiti da koriste bacač plamena, što je veoma dobra
stvar. Uglavnom, igra je dosta izbalansirana i trebaće vam vremena da se
odlučite šta vam je u datom trenutku potrebno. Resursi se popunjavaju
određenim tempom a mogu se ubrzati tako što zauzmete protivničke
pozicije. Svaka pozicija ubrzava određeni resurs.
Kao
što sam pomenuo, kompletna mapa može uticati na gejmplej. Kao zaklon
može poslužiti običan balvan, zid, a pešadija može ući u zgradu ili
napušteno mitraljesko gnezdo. Takođe, pešadija može pokupiti bilo šta od
naoružanja u svojoj okolini i upotrebiti. U obzir dolaze mg42,
panzershreck, flak88 pa čak i STuG. Ovo dobro dođe da se sačuvaju
resursi a za nemački top može i penal jedinica koja je, rekosmo,
potrošna.
Još da dodam da ciča zima pogubno deluje na vojnike gde
ćete pratiti liniju hladnoće i gledati da vojnike dovučete do neke vatre
ili kuće u protivnom im preti smrzavanje. Led na rekama se može probiti
bombom ili granatom što će odvesti u smrt sve što se zateklo na
površini.
Grafika
nije spektakularna ali za RTS je dovoljno dobra. Detalja ima dovoljno
ali treba imati u vidu da se na mapi u jednom trenutku može naći i preko
200-250 jedinica dobro modelovanih pa bi nepotrebno gomilanje detalja
samo podiglo zahtevnost. Kao i kod prethodnika, i ovde možete spustiti
kameru vojniku na rame i gledati kako puni pušku i puca, čak i čuti kako
psuje. Isto važi i za protivničke vojnike. Zvuk prati kameru i u prvi
plan izbacuje zvuke koji su u virtuelnom okruženju kamere. Zato su
efekti na mestu. Date naređenja kaćušama, artiljeriji i drugima i samo
spustite kameru iznad protivnika. Prizor je veličanstven. Zvuk na 5.1 je
veličanstven. Glasovna gluma je manje-više "pogođena" ali tekst je kao i
uvek grub engleski/američki sleng kome je dodata poneka "ruska" (a
možda i nije ruska!?) reč. Recimo: "Don't be a pizda."
Kada
smo kod mape treba reći da je "line of sight" kao i u drugim RTS
igrama. Šta nije istraženo je u mraku, šta ne vide vaše jedinice, ne
vidite ni vi. Ono što CoH2 izdvaja od drugih je TruSight, tj. sistem
koji verodostojno prikazuje tačno ono što svaka od vaših jedinica vidi.
Sistem posebno dolazi do izražaja u urbanom okruženju gde je dovoljan
zid pa da ne vidite protivnika iako je tu neposredno. Ovde u pomoć
priskaču izviđački avioni koji mogu da osvetle deo mape po potrebi.
Deluje sve bajno, jel' da?
Pa ne baš. U igri postoje politički komesari koji se drže Staljinove uredbe (Uredba 227)
i pucaju u svakog ko se povlači. U prevodu ako ne vodite računa o vašim
jedinicama mogu biti desetkovane od vaše strane. Penal jedinice zaista
jesu žrtvovane i čak terane da promarširaju kroz minska polja. Ali ono
što najviše upada u oči je priča. Priča prati sovjetskog poručnika koji
je prošao sve i na kraju završio u gulagu samo zato što je želeo da
svetu ispriča "istinu". Da su rusi ubijali poljske borce (čak i u igri),
žrtvovali svoje vojnike. Neretko će vam se jedinica rasuti u dezertere.
Nebitno, da li će nekog od njih ubiti politički komesar, samo ćete
videti da na određenom položaju nemate nikoga. U video sekvencama između
misija ćete dobiti predstavu o sovjetskom vojniku koji je brutalan,
koji nema puno veze o vojnoj taktici i doktrini, biće vam servirani svi
stereotipi i klišei... U kratko, poželećete da ove sekvence preskačete.
Najbolnija
sekvenca je ona u kojoj politički komesar ubija vojnike koji su išli da
spasu zarobljenog "komarada", to jest vas. Nije ni čudo da je igra
popila ban u Rusiji i najoštrije kritike i osude.
S
obzirom kako su prikazani američki vojnici u prvom delu, nedopustivo je
da se ovako prikažu sovjetski. Pa čak i da je tačno, a dosta toga i
jeste. Ne kažem da treba prikriti nešto kao što je Katyn masakr,
ali u jednoj igri tome nema mesta. Da ostavimo po strani činjenicu da
su ti isti sovjeti vezali na sebe sve najbolje i najjače što je Nemačka
imala i opet stigli do Berlina pre amerikanaca i engleza. Pitanje je šta
bi bilo da nije bilo "tih i takvih" sovjeta.
Company of Heroes 2
Nema postavljenih poruka. Budite prvi koji će postaviti poruku.